Källsortering..

Hur relevant är det egentligen att källsortera? Det mänskliga psyket verkar fungera så att enbart vissa individer ser på källsortering som något viktigt, något som kan påverka. Alla VET ju att källsortering skulle påverka; OM ALLA gjorde det. Nu vet ju också alla att det aldrig skulle hända. Vilket spännande fenomen! DÄRFÖR är det alltså onödigt att källsortera, eftersom det aldrig kommer bli tillräckligt många som gör det. Och därmed så bidrar jag till att det aldrig kommer att göra någon skillnad. Men är det inte bara att inse det? Att vi endast källsorterar för våra egons skull? För att på något sätt försöka två våra händer från all skada vi har orsakat naturen, som vi innerst inne vet är omöjlig att läka?

Har jag den här åsikten för att jag har hittat en spricka i den hurtiga och välmenande källsorterings-fasaden, eller är jag bara ung, dum och framför allt lat? Lat som inte ORKAR källsortera, och därför hittar en anledning till att inte göra det.



Imorgon är jag bjuden på lunch.... Intressant. Jag ska undvika att diskutera källsortering. Det är uppenbart att jag och värden som bjuder på lunchen i fråga inte delar uppfattning om huruvida källsortering är en relevant sysselsättning eller inte. Beror detta på att det skiljer 12 år mellan oss..? Är min uppfattning färgad av att jag, som sagt, är ung? Är hans uppfattning färgad av att han är äldre och således mer "vis"? Eller har vi helt enkelt olika åsikter, och i grund och botten så källsorterar inte jag för att jag är för lat och han källsorterar för att han har dåligt samvete och ett naivt synsätt på mänskligheten?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0